"Jag ska ha kalas, dom får komma men inte du"

Som ni vet går Emilio på  förskolan, där går det ca 18 barn mellan 1,5 till 5 år. Emilio trivs och tycker om sina kompisar, vissa pratar han om mer än andra och man ser vilka som alltid springer fram när vi kommer på morgonen. I Tisdags när jag lämnade på förskolan såg jag att många av barnen fått en kalasinbjudan, till ett barn i gruppen. Emilio hade inte fått denna kalasinbjudan och min första känsla var besvikelse och lite irritation. Jag tycker att om man ska ha kalas ska alla barnen bjudas eller så bjuder man ingen. 

Visst Emilio är "bara" 2 år och 4 månader, detta var ett av de större barnens kalas och de kanske inte umgås så mycket på förskolan men ändå. Jag tänker att man som förälder bör lära sina barn att inte utesluta någon. Den dagen Emilio ska ha sitt första kalas för kompisarna kommer vi självklart bjuda alla i klassen, inte bara några få. Att som barn bli utesluten kan sätta sig djupt in i själen. Nu är Emilio vad jag vet inte medveten om detta kalaset och han kommer inte ta skada av det men jag tänker framöver. Sen när han faktiskt förstår att någon i klassen ska ha kalas och han inte blir bjuden men de flesta andra barnen blir det. Då kommer mammahjärtat gå sönder.
 
Sen finns det självklart många anledningar till att man kanske väljer att bara bjuda in några få barn för att man kanske inte har råd. Om man nu ändå väljer att bara bjuda några bör man sköta det utanför förskolan/skolan för att inte skapa en ännu tydligare utanför och innanför-skap. "Jag ska ha kalas, dom får komma men inte du"
 
Vad tycker ni? Tänker jag fel eller håller ni med mig?
 
 
Två bilder från Emilios två års kalas.

 
7
Malin

Åh verkligen trist när det blir så och ännu värre om det bara är säg ett eller två barn som inte blir bjudna. Sen tycker jag att om man väljer att inte bjuda en hel klass utan några få så kan man lämna inbjudningar i deras brevlådor och inte skylta så framför de barn som inte är bjudna. Väldigt klokt skrivet av dig :)

♀ Sara Ben's ♀

Jag är håller med dig! Dock måste jag säga att jag har vissa undantag till regeln. För mig är det okey om föräldrar bjuder två- tre stycken från en dagisklass så länge man inte bjuder barnen öppet på dagis. Däremot, om man bjuder t.ex. 10 stycken från dagisgruppen och 8 blir kvar, det tycker jag är fel.

Hade jag haft barn och barnet ville bjuda grannbarnen och två av grannbarnen råkade gå i samma dagisgrupp som mitt barn, känns det för mycket att bjuda grannbarnen som först var tänkta plus hela dagisgruppen för att två av de bjudna går där.

Men om tanken är just att man ska bjuda dagis barn och folk i den gruppen direkt blir uteslutna tycker jag är väldigt fel.

Väldigt bra inlägg! Och söt unge har du!

Tessochlex

Håller helt med dig, inte okej alls. Bjuder man inte alla, så skall det tas någon annanstans. Att exkludera barn är aldrig okej oavsett ålder, och att det börjar på FÖRIS känns så trist. Man måste inte bjuda alla, förstår att inte alla har råd, men då kan man satsa på ngt mindre eller ta det hemma/postlåda/fb.

Kram på er

Liselotte

På både förra och nuvarande förskolan skickades/skickas inbjudningar via post, och inte via facken. Bra tycker jag. Tycker dock inte att man måste bjuda alla på avdelningen, det blir väldigt stora kalas. Vet många som bjuder alla som är födda samma år t.ex, eller bara killarna/tjejerna i samma ålder. En ettåring har inte så stor behållning av ett barnkalas på det viset. Men förstår din tanke, den är väldigt fin :)

annelie

såå fin tårta :D

MATILDA

Så sant! Ingen ska uteslutas. Alla eller ingen tycker jag :)

Jeanette

Det är just av den anledningen att vår kommun inte tillåter att det delas ut inbjudningar i skolan eller förskolan. Då får man istället be fröken om telefonnr så man kan ringa, för på förskolan så delas det inte ut några listor på adresser och telefonnr som det när det börjar i skolan.

I skolan ska det heller inte delas ut nåt, men man har då istället klasslistan och då får man skicka det på posten hem till dem istället.

Det är jättetråkigt när det blir så, och måste man absolut dela ut inbjudan i förskolan så får man ju bjuda alla.

Men alltså jag har den åsikten att man ska bjuda de barn som mitt barn leker och umgås med och som hon/han vill bjuda. Vi har faktiskt inte haft barnkalas alls när barnen gick i förskolan, utan det blev först när dem börja i skolan. Min son har haft ett enda barnkalas, nu är han 13 år :) Min dotter hade sitt första förra året och kommer i juli få ha sitt andra.

Vi hade inte råd på samma sätt att hålla i barnkalas när sonen var liten, dels hade vi för lite plats i lägenheten och sen inte pengar till sånt. Så det blev familjefirande istället :)

Jättetråkigt att han din son inte har blivit bjuden.