Kan man paxa ett namn?

God morgon onsdag! Sovit som en prinsessa inatt, jag somnade som vanligt när jag nattade Emilio strax efter 20. Idag är det 100 dagar kvar till beräknad förlossning. Imorgon är vi nere på två siffrigt, helt galet!!! Jag var hos barnmorskan i måndags och lyssnade på hjärtljuden för första gången, det var så häftigt och mysigt att göra det samtidigt som jag hade Emilio precis bredvid. Mina två underverk!! 

Att komma på ett passande namn till bebis har inte vart det lättaste, när man väl sitter där och går igenom namnen man tänkt kommer man på alla människor som man ogillar. "Nej det kan bebis inte heta för det hette en tjej/kille i min klass och hen var craycray"   Typ så lyder våra konversationer... Men NU!!! Har vi hittat ett förnamn och ett andranamn som klingar så fint ihop, både med storebrors namn och mannens efternamn. 

Det är ett känsligt ämne bland blivande föräldrar/föräldrar när man ska välja namn till sitt barn, är det okej att ge sitt barn samma namn som sin kompis barn? Eller härmas man då? Trots att det vart ett namn man själv velat ha innan den kompisen namngav sitt barn?

Ett tips, har du ett namn du vill ge ditt kommande barn håll det för dig själv. Jag har hört många som blivit ovänner pga detta. Att man tagit "någons" namn osv. Kan man ens paxa ett namn undrar jag? En evighetskonversation som är väldigt svår att bedöma kan jag tycka. 

Vad tycker ni? Har ni några erfarenheter kring detta? Spännande ämne tycker jag. 



baby - namn - nyfödd - småbarn
3
Göteborgsmamman

Hahahah jag gråter av skratt när jag läser det här. Det känns verkligen som om varenda förälder har samma beslutsångest! Vi väntade 2,5 mån efter födseln med första och runt 1 månad med andra - det gick inte att bestämma! Jag gillade namnet Maja, men då hette just en kompis barn det. Vad löjlig man är!
Till slut blev det Elise och Julia - och vi är så nöjda <3
Kram fina du!

My

Känner väl igen. Dock har jag flera namn på lager och namn på personer som man ogillar kan man ju göra något fint av det. Tex jag kände en Della som var mer självvisk typ, men namnet var så fint! Ville absolut ha den men mannen sa NEJ så vi spenderade 3 veckor intensiv komma på namn. Till sist gick han efter en tv serie han följde och tog huvudrollinnehaverskans namn.

Sarah

Najs att ni har kommit överens om namn nu iaf :)