Bilister, skärpning!

På riktigt så måste saker och ting i trafiken styras upp! Jag kör bil nästan varje dag, mestadels till och från förskolan och butiker i kommunen. Minst en gång vid varje tillfället jag sitter bakom ratten ser jag någon bilist sitta och fippla med mobiltelefonen. Så fort det är rött ljus är det inte ovanligt att folk tar upp mobilerna eller till och med stannar vid vägkanten där man inte bör stanna för att hålla på med telefonen. 
 
Detta är inte okej, det är livsfarligt och lagarna måste bli strängare NU. 
Det borde vara helt förbjudet att hålla på med telefonen i trafiken, både som bilist, mopedist och cyklist. Lagen som trädde  kraft i December 2013 lyder såhär: ”Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter såsom användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning, endast om det inte inverkar menligt på framförandet av fordonet.”
 
 
Så himla luddigt och typiskt svenskt, fjantigt! Förbjud användningen av mobiler när man kör bil och punkt. Ska man använda mobilen får man stanna på en parkering eller liknande. Jag tror knappast något är såpass akut att man måste skriva precis då, när man kör bil. Det krävs inte många sekunders ofokus från vägen för att det ska gå riktigt illa. 
 
Håller ni med mig eller vad tycker ni? 


 
5
Amanda Jona [SPONTAN]

Jag tycker det på riktigt är konstigt att det är tillåtet att hålla på med telefonen medan man kör!

JoJo

jag håller inte på med min telefon under tiden jag kör. tycker att man ska låta bli det!

sv; oj, har du inte hört den innan? ja han har en riktigt bra röst. :)

Gabriella

Såå bra inlägg!!

ajlimullersandvik.blogg.se

Jag håller med dig. Hatar dock cyklister mer, de verkar ha dödslängtan.

Tilda Barkselius

Tycker det är otroligt obehagligt att se folk bakom ratten med en mobil i handen. Lagen borde strängas!