Förberedelser inför lillasyster

God morgon på er vänner. Igår kom vi återigen hem efter en natt hos mina föräldrar. Idag vaknade hela familjen strax efter 10.00 så himla skönt!! Vi har haft mycket för oss och jag har inte hunnit vila vilket resulterat i onda fogar och sammandragningar de senaste dagarna. Nu har vi inga direkta planer under helgen så jag får passa på att vila... Eller ja vi ska åka och handla färg och tapeter till kidsens rum som ska få sig varsin makeover. Det ska bli så kul att äntligen fixa!

Vi har några saker vi måste jobba på tillsammans för att förbereda storebror inför lillasysters ankomst. Igår flyttade vi fram bilstolen till framsätet just för att det kommer bli enklare att jag sitter bak med bebis och mini fram med pappa sen när hon är här. Att vänja Emilio vid sin egna säng (igen) är också något vi "måste" göra innan lillasyster kommer. Vi har vart så slappa med att låta honom sova inne hos oss att han inte sovit i sin säng sedan i vintras. Det är dock galet mysigt att samsova men jag tror inte det kommer funka att alla fyra ska sova i vår säng. Jag vill inte väcka honom mitt i natten när jag kommer behöva amma.

Vi börjar successivt med att göra förändringar redan nu så att det inte blir en chock och alldeles för mycket nytt sedan när lillasyster är här med oss. Jag är livrädd för att Emilio ska känna sig åsidosatt, livrädd för att inte räcka till.

Hur har ni gjort när det kommit syskon? Har ni förberett på något sätt? Tacksam för alla tips jag kan få.

2
Jonna

Det allra viktigaste när det kommer ett lillasyskon enligt mig är nog att låta de äldre syskonet att vara delaktig i allt. Kan handla om att hålla bebis, vara med å byta blöja, ligga och gosa.. Ja delaktig i allt helt enkelt. Så gjorde jag o min man när våran lille pojke kom. Och det har varit väldigt uppskattat och värdefullt. Jag har ju ungefär samma åldrar på mina småpojkar som för er, mina pojkar är ju nu 3 1/2 och 3 månader..

Svar: Tack för tipsen! Det är något vi tänkt göra så gott der går, redan nu säger han att han ska hjälpa mig med lillasyster. Kram hoppas ni mår bra
susanas.blogg.se

Gabriella

Åh så roligt med lite förändring i rummen!!