Markis till altanen

I mitten av maj blev vår nya fräsiga altan klar. Vi är verkligen så nöjda. Min pappa och sambo jobbade på hårt i fem dagar och gjordet ett kanon jobb. Vi har redan hunnit med många goda middagar på altanen och kommer ha en grym sommar där framöver. Hoppas bara på att solen hittar tillbaka till oss.
 
Vi har sol på den delen av huset från 12 fram tills solen går ner sent på kvällen. Det är verkligen underbart men det blir väldigt varmt. Just nu har vi har orginal markisen som sjunger på sin sista vers och verkligen är hemskt ful plus svärmor gamla solblekta parasoll för att skydda oss från solen när vi sitter där. Markisen fick vi kämpa med att få ut, nu vågar vi inte röra den så den är halvt ute hela tiden. Och parasollen kan jag inte flytta för att den väger bly!
Vi har börjat leta efter en ny markis som ska gå längst med hela väggen för att skydda både bebis sovrum, köket och altanen då såklart. Vi har kikat på markiser härinne och hittat några favoriter. Nu återstår bara alla tusen frågor, vilken färg man ska ha? Vad bör man tänka på? Hur många utfällningslägen har markisen och hur långt bör den gå ut? Skötselråd? Jaaa vi har massa funderingar. 
 
Många svar får man när man går igenom denna checklista inför köpet. Väldigt bra då man inte köper en ny markis vartannat år direkt. Jag hade velat ha en grå markis som våra möbler men en svart är väl mer praktiskt skulle jag tro. Sen är frågan om vi bör vänta tills de bytt fönstrena efter sommaren eller köpa en redan nu? Får jag bestämma gör vi det men vi är ju två som bestämmer här hemma så vi får se vad sambon tycker. Har ni några tips på vad man bör tänka på när man köper en markis? Tipsa mig gärna. 


 
 
 
 
2
Anita

Mysig uteplats !

Lovisa

Det blev riktigt snyggt! Vilket bra jobb dom gjorde.