Mat

Vad blev det för mat?

God kväll på er. Vilket väder vi haft idag, Fram till klocka tre var det galet varmt och soligt, helt plötsligt blev det svart och regnet öste ner. Mitt i middagen när vi satt på altanen så det var bara att springa in med allt och få med sig den lilla busungen också. Jag fick frågan vad vi serverade för mat på mitt kalas i lördags så jag tänkte svara med ett inlägg.

Från början ville vi grilla men eftersom det skulle regna tog vi det säkra före det osäkra och körde på helstekt fläskytterfile i ugnen. Vi köpte färdig marinad med smak av sweet chili och marinerade köttet cirka tre timmar. Mannen kryddade på med extra vitlökspeppar och förstekte köttet innan han la in det i ugnen i 175 grader. Köttet tog vi ut från ugnen när de stigit till ca 78 grader. Köttet delade vi i skivor precis innan vi skulle börja ta mat.
 
Till det serverade vi hemgjord potatissallad, till det behöver man självklart skalad och delad potatis (det går snabbare att koka)  och en till två morötter. Koka det tillsammans , när det är klart delar man morötterna i små tärningar och låter det svalna. Blanda sedan ihop det med den hemgjorda majonnäsen. Såhär gör man majo: Dela gulan från vitan och lägg gulan i en torr och ren skål. Häll olja droppvis under konstant vispning tills det blir majonäs. Salta! När potatisen och morötterna har svalnat blandar man ihop det med majonnäsen och toppar med persilja eller koriander.
 
Vi hade även vanlig grönsallad till som innehöll, isberssallad, gurka, rödlök och paprika helt utan kryddor. Den som ville kunde tillägga färidigköpt pesto. Dessutom hade vi tomatsallad med finhackad tomat, finhackad rödlök, fetaost och koriander med salt. Och slutligen hade min mamma gjort godaste lagom starka såsen till. Pebre - chilensk tomatsalsa. Detta behövs för att laga det:
 5-6  färska solmogna tomater, 1 stor gul lök, 1 kruka färsk koriander, ½-1 dl olivolja, 1 tsk-1msk sambal olek och salt efter smak.
 
Såhär gör man: 
skala tomaterna och löken, finhacka allt och lägg det i en skål, Finhacka koriandern och blanda ihop allt. Tillsätt oljan och sambal,
 salta sedan efter smak. Låt stå i kylen en stund och severa kall. 
 


Nu ska ni inte tro att jag styrde upp denna flådiga middagen själv, jag fick hjälp av både mannen, mamma och min moster. 
 
6
Dixi Wonderland - Toppbloggare hos Vione

Gud va gott det där såg ut :D Duktig du är!

Amanda Jona [SPONTAN]

Alltså åh vad det där såg gott ut!

Svar: det var det också :D
susanas.blogg.se

ajlimullersandvik.blogg.se

Jag älskar tillbehören, verkligen. Skulle moffa i mig hela salladen själv typ ^^

Malin

Men åh så gott det såg ut!

Jeanette

Åh...älskar att ha fetaost i sallader. Ser jättegott ut :)

Sv: Jag gjorde det till slut, men det funkar inte & använda Tradedoubler på Nouw tyvärr :(

Sarah

Tråkigt när vädret ba vänder sådär :/ Maten såg god ut iaf :)